رژیم باروری چیست؟ چرا داشتن یک رژیم دقیق در بارداری مهم است؟


پیروی از یک رژیم غذایی باروری در زمان آمادگی برای بارداری و بهبود باروری یکی از بهترین تغییراتی است که می‌توان برای ارتقا سلامتی انجام داد. مطالعات فراوانی نشان داده‌اند که اِعمال تغییراتی خاص در رژیم غذایی می‌تواند باروری را بهبود ببخشد، از سقط مکرر جلوگیری کند و بارداری سالم را تضمین نماید.



تغذیه نقش بزرگی در داشتن بدن و سیستم تناسلی سالم بازی می‌کند. منبع ساخت‌و‌ساز هورمون‌ها، در غذاهایی است که می‌خوریم. آنتی‌اکسیدان‌ها که محافظ تخمک و اسپرم در برابر رادیکال‌های آزاد هستند نیز در غذاهایی که مصرف می‌کنیم وجود دارند. همانطور که اینگونه مواد مغذی برای بارداری سودمند هستند، بعضی از مواد غذایی و شیمیایی نیز که به غذاها اضافه می‌شوند می‌توانند برای سلامتی و بارداری مشکل‌ساز باشند. برای اینکه بدانید بهترین رژیم غذایی برای افزایش احتمال بارداری، چیست، مقاله زیر را بخوانید.

سوال ما در اولین گفتگو با مراجعین بدون در نظر گرفتن دلیل مراجعه‌ی آنها، این است که «رژیم غذایی شما چگونه است؟». پاسخ بسیاری از آنها واژه‌ی «سالم» است و سپس به توضیح جزئیات رژیم خود می‌پردازند. اما بیشتر اوقات رژیمی که از آن صحبت می‌کنند اصلا برای باروری سالم نیست.

بدون توجه به تعریف سلامت، در اینجا یک تعریف از سلامت باروری و چگونگی آن ارائه می‌دهیم. رژیم باروری حتی با رژیم غذایی سالمِ مرسوم هم تفاوت دارد. این رژیم حتی متفاوت از نحوه‌ی تغذیه‌ی کنونی شما بوده و شامل غذاهایی می‌شود که به نظر برای‌تان ناشناخته، جدید یا غیرمعمول می‌آیند. نگران نباشید. ما ابزارهایی در اختیار داریم که به کمک آن می‌توانیم این شروع را برایتان ساده و مفرح کنیم.

رژیم باروری چیست؟

رژیم باروری دقیقا چیست؟ یک رژیم باروری طبیعی، روشی برای مصرف مواد غذایی است که از بدن شما در مسیر باروری پشتیبانی می‌کند. این رژیم متشکل از غذاهایی است که سرشار از مواد مغذی لازم برای فعالیت هورمونی، تولید و تعادل، رشد جنین، سلامت تخمک، سلامت اسپرم، سلامت خون و خیلی عوامل دیگر است. این رژیم که به منظور کمک به بدن برای ایجاد تعادل در باروری طراحی شده است، ذخیره‌ی مواد مغذی در بدن را بالا می‌برد و شرایط را برای شکل‌گیری کودکی سالم فراهم می‌آورد. همچنین تمرکز اصلی این رژیم فراهم آوردن بهترین شروع ممکن برای زندگی شما و کودک آینده‌تان است.

چرا باید به رژیم باروری روی آورد؟

  • جنین حتی پیش از تشخیص بارداری به مواد مغذی خاصی نیاز دارد که کمبود هر کدام از آنها می‌تواند باعث تولد ناقص کودک شود.
  • غذایی که اکنون مصرف می‌کنید تا ۹۰ روز آینده می‌تواند بر سلامت تخمک و اسپرم تاثیر بگذارد.
  • هورمون‌ها از طریق ترکیبات موجود در رژیم غذایی خود را نوسازی می‌کنند.
  • بهترین راه برای کنترل سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و بارداری علیرغم وجود چنین سندرمی، رژیم غذایی است.
  • چیزهایی که نمی‌خورید به اندازه‌ی چیزهایی که می‌خورید مهم هستند.
  • اولین علت ناباروری عدم تخمک‌گذاری است و این مشکل را می‌توان با تغییر در رژیم غذایی برطرف کرد.

پیروی از یک رژیم بارداری طبیعی کاری است که هر کسی می‌تواند بدون توجه به محل زندگی، مسائل باروری، سن، زمان بارداری و پول انجام دهد. همه‌ی ما غذا می‌خوریم، پس چرا غذایی نخوریم که برای بارداری مناسب باشد؟